Pianist Robert Glasper was ooit een van de hipste namen aan de jazzy kant van de hiphop. Met zijn soulvolle, groovende spel en vooruitstrevende projecten met prikkelende samenwerkingen is hij deels verantwoordelijk voor de hernieuwde interesse in die muziek.
Een interesse die later verder werd aangewakkerd door andere hippe jazzcats, zoals Makaya McCraven en Shabaka Hutchings. Glaspers eerste stap in deze ontwikkeling was Black Radio (2012), een plaat en project waarop de pianist met hulp van allerlei gastartiesten alle facetten van de hedendaagse zwarte muziek liet samensmelten. Jazz, hiphop, soul, gospel – alle kwamen ze aan bod. Anno 2022 is dit niet zo bijzonder meer, maar het derde deel van Black Radio streeft er ook niet naar bijzonder te worden gevonden. De plaat biedt gewoon een soortgelijk mooie overview van hedendaagse zwarte muziek. Leuk blijft dat Glasper ook nu weer in de breedte te werk is gegaan bij het uitkiezen van gastartiesten. Op Black Radio III horen we opnieuw relaxte hiphopbeats met jazz- en soulinvloeden, maar de ene keer is het een hippe rapper die er zijn verse op mag droppen, de andere keer horen we juist een oudgediende met een meer old school-benadering. Onder de vocalisten horen we dezelfde variatie. Gregory Porter is bijvoorbeeld een jazzcrooner, maar Musiq Soulchild een neosoulzwijmelaar. Zo is Black Radio III net als deeltjes 1 en 2 een consistente, maar tegelijkertijd zeer diverse plaat.