album
Pop

Mick Harvey

Delirium Tremens

MUTE/PIAS

Ook de twaalf nummers die gekozen zijn voor Delirium Tremens tonen de grote diversiteit van het oeuvre van de onverschrokken Gainsbourg aan. Zwoel schuifelwerk, pathospop, coole cocktailjazz, etcetera. Diens beenderen hoeven zich ook nu niet om te draaien op hun laatste rustplaats, want Harvey heeft er weer werk van gemaakt. In tegenstelling tot de slaafse copycats van Train – zie verderop in deze rubriek – geeft Harvey een eigen invulling aan geleende liedjes. Om het werk van Gainsbourg buiten het land van Marianne bekender te maken, zingt hij wederom in het Engels. Het gebruik van andere instrumenten dan Gainsbourg inzette, pakt een enkele keer minder goed uit: de weemoedsax uit het destijds door de fameuze Brigitte Bardot gezongen Un Jour Comme Un Autre is helaas in A Day Like Any Other verdwenen. En in La Decadanse mogen Harvey en zijn vrouw Katy Beale dan wel niet zo sensueel klinken als Gainsbourg en Jane Birkin in het origineel, Delirium Tremens blijft een waardig eerbetoon.

Deel dit artikel

Meest gelezen artikelen

Word nu lid van OOR en kies je eigen cd-pakket
abo-actie

Word nu lid van OOR en kies je eigen cd-pakket

OOR deelt uit! Neem een halfjaar- of jaarabonnement op OOR en kies je eigen cd-pakket. We hebben de keuze uit ...
Een halve eeuw zonder Jimi Hendrix: zijn 20 beste nummers
special
jimi hendrix

Een halve eeuw zonder Jimi Hendrix: zijn 20 beste nummers

Jimi Hendrix schuift in 1969 aan bij de Dick Cavett Show in een blauwe kimono. Het kledingstuk lijkt op een ...
'Juist het politiek incorrecte maakte de Stones leuk'
muziek in coronatijd

‘Juist het politiek incorrecte maakte de Stones leuk’

Ook voor de popmuziek zijn het ongekende tijden. In dit blog signaleert en bespreekt OOR-columnist Hooijer de ontwikkelingen in de ...

Recensie: Mick Harvey - Delirium Tremens (album) | OOR