album
rock

Enter Shikari

The Spark

PIAS

Als geen andere band is Enter Shikari bang om twee keer dezelfde plaat te maken. De ziedende electronicore uit de begindagen werd op A Flash Flood Of Colour (2012) ingeruild voor dubstep en soundscapes.

Op vorige plaat The Mindsweep (2014) speelden de Britten op momenten zelfs Radioheadje en nu is er album nummer vijf: The Spark, waarop frontman Rou Reynolds heeft ontdekt dat als ie een lage stem opzet, hij net zo klinkt als Ian Curtis. Of Tom Smith. Of die gast van White Lies wiens naam we gelukkig allemaal al lang en breed vergeten zijn. In het begin is het even wennen, een ballad als Airfield is zelfs een klein beetje lachwekkend, maar eigenlijk werkt het op het merendeel van de nummers op The Spark best goed. De knetterende elektronica in The Sights bijvoorbeeld, gemengd met de new found voice van Reynolds, de vrolijke koortjes en het zenuwachtige ritme, ze zorgen voor een enigszins bevreemdend maar wel erg verslavend nummer. Op dat soort snelle momenten is Enter Shikari nog altijd op z’n best, zoals ook in het politiek geladen Take My Country Back en het door hiphop geïnspireerde Rabble Rouser. Iets minder geslaagd is Shinrin-yoku, waarin Reynolds de helende kracht van de natuur bezingt. Maar Enter Shikari is altijd al een grillige band geweest, dat maakt de vier juist zo interessant. The Spark is een intrigerende plaat. Zonder echte hits, zo eerlijk moeten we ook zijn.

Deel dit artikel

Meest gelezen artikelen

Driemaal Melkweg
nieuws
Anathema

Driemaal Melkweg

Buiten hangt de herfst alweer in de lucht, binnen is het behaaglijk. Ook in de Melkweg, zo weten we uit ...
True Meanings
album
Paul Weller

True Meanings

Paul Weller houdt er de vaart in. Vorig jaar bracht hij A Kind Revolution uit, nu ligt er met True ...
Compilatie Chris Cornell aangekondigd
nieuws
Chris Cornell

Compilatie Chris Cornell aangekondigd

Op 16 november verschijnt er een uitgebreide compilatie van de overleden Chris Cornell. Het album, simpelweg Chris Cornell genaamd, is bedoeld als ...

Recensie: Enter Shikari - The Spark (album) | OOR