Als een collage tussen harde realiteit en dromerige kunst. Zo zou je zowel Nadja, het debuutalbum van Ramses3000, als de semi-autobiografische surrealistische roman van André Breton met dezelfde naam kunnen beschrijven. Op zijn eerste album laat Ramses3000 – de Utrechtse dj/muzikant/producer Yannick Verhoeven – verschillende dichters en mc’s weerklinken.
Hun stemmen geven een indruk van de gebeurtenissen, dromen en mijmeringen binnen Freetown, Cairo en Kampala. Dat Verhoeven altijd al verder luisterde dan de klanken van zijn eigen continent bleek al uit zijn uitspattingen met Cairo Liberation Front en de Eurabia-clubnachten. Nu mengt hij solo (maar nooit écht alleen) zijn liefde voor breakbeat, nu-jazz en elektronische pop met Afrobeat, electro-cha3bi en Arp-synths. Het maakt van Nadja een album in vogelvlucht tussen dansvloer (Jean Arp, Tukaba) en de weg daarnaartoe (Avida Dollars, Symbiose), met een vertrek en landing in nevelige woestijnlandschappen (Enchantement, Exile), vergezeld door de Franstalige bezweringen van Maud Sztern, de stem op Nadja die nog het dichtst bij huis aandoet. Als een lappendeken van Ankara-stoffen – fel tot flets, ruw tot zijdezacht – laat Ramses3000 met dit debuut zien dat zijn muzikale essentie zit in symbiose: Europa en Afrika, stem en instrument, dansen en luisteren, leven en creëren. Het maakt van Nadja een wonderlijke, verbindende plaat die het Sahara-stof meeneemt uit Noord-Afrika en het doet opwaaien in de Nederlandse clubs.