concert
Dance

Faithless 2.0 heeft weinig toegevoegde waarde

Het korte antwoord: nee. Het iets genuanceerdere antwoord: héél soms. Om te beginnen: wie ‘Faithless 2.0’ op zijn ticket ziet staan en verwacht een compleet gerenoveerde band en live-act te zien komt bedrogen uit. Die 2.0 verwijst naar het gelijknamige remixalbum met een extra schijf met greatest hits waarmee de band de reünie inluidde. Op het podium is er weinig veranderd. Frontman Maxi Jazz is nog steeds mager en vaak amper te verstaan, Sister Bliss is redelijk onzichtbaar en de overige bandleden lijken er vaak voor de sier bij te staan. Behalve de achtergrondzanger en -zangeres, die nemen dikwijls een irritant prominente rol in.

Toch begint het allemaal best aardig. Het instrumentale intro waar de band mee aftrapt, bouwt de spanning dusdanig op dat het stukje spoken word waar Maxi Jazz het podium mee betreedt wel te vergeven is. Vervolgens knalt God Is A DJ er in en lijkt de Ziggo Dome eventjes te ontploffen. Daarna zakt het allemaal behoorlijk in. Vooral de momenten waarbij Jazz een gitaar in de hand neemt en vocaal wordt bijgestaan door een van de achtergrondvocalisten zijn dodelijk saai, het strontvervelende reggaeliedje Crazy Bal’heads voorop. Toegegeven, Mass Destruction komt in een puike versie voorbi en het is tevens een van de weinige momenten waarop de band wat toevoegt. Vervolgens lijkt megahit Insomnia de Ziggo Dome echt wakker te schudden.

Helaas wordt al het opgebouwde momentum direct teniet gedaan doordat Jazz vervolgens het podium verlaat en de achtergrondzanger en -zangeres de boel weer overnemen. Twee slaapverwekkende nummers zijn het gevolg en het duurt heel lang voordat er weer wat interessants gebeurt op het podium. Het enige dat opvalt is dat de lichtshow van hoge kwaliteit is, maar verder valt er weinig te genieten. Not Going Home sluit de set degelijk af, maar vervolgens begint de toegift met wéér een solomomentje voor de achtergrondvocalisten. Het onvermijdelijke We Come 1 knalt er dan wel weer lekker in als afsluiter, maar weet niet te verbloemen dat de live-act niet echt meer op niveau is. Faithless 2.0 voegt vrijwel niets toe aan wat Faithless al eerder presteerde. Sterker nog, het doet er soms zelfs afbreuk aan.

Fotografie: Arend Jan Hermsen

Gezien: 13 december 2015, Ziggo Dome, Amsterdam

Deel dit artikel

Meest gelezen artikelen

Gratis vinyl bij een abonnement op <span class="oor">OOR</span> (vanaf 36 euro)!
abo-actie

Gratis vinyl bij een abonnement op OOR (vanaf 36 euro)!

OOR deelt uit! Neem een halfjaar- of jaarabonnement op OOR en kies je vinyl. Met nieuwe lp's van Pearl, English ...
The Tortured Poets Department
pop
Taylor Swift

The Tortured Poets Department

OOR-collega Thomas Snoeijs noemde Taylor Swift onlangs ‘de grote winnaar van de wereldwijde aandachtseconomie’. Een betere omschrijving van de Amerikaanse ...
Keane in AFAS Live: heel veel vrees, erg weinig hoop
concert

Keane in AFAS Live: heel veel vrees, erg weinig hoop

Naast me zit iemand gebiologeerd ieder cameraperspectief in en rondom zijn huis te bekijken. Hij ziet er niet bepaald uit ...

Faithless 2.0 heeft weinig toegevoegde waarde