concert

Ghostwoman sleurt bovenzaal Paradiso de diepe donkerte in

‘Ik wilde nooit iemand zijn die vooraan op het podium stond met de lichten op me’, vertrouwt Evan John Uschenko van Ghostwoman ons toe in de nieuwe OOR. ‘Ik haat dat heel erg’. Hopelijk weet de doorgaans gemoedelijke bovenzaal van Paradiso de schuchtere Canadees wat op zijn gemak te stellen. Vanavond staat in het teken van Hindsight Is 50/50 (2023), waarvan we maar liefst acht van de tien nummers gaan horen. En niet alleen omdat dit album hun meest recente is.

Fotografie Willem Schalekamp

Multi-instrumentalist Uschenko, sinds 2022 vergezeld door de Vlaamse drummer Ille van Dessel, zegt dat de puzzelstukken van Ghostwoman nu pas op hun plaats vallen. Zijn eerdere albums ziet hij als pagina’s uit oude, verbrande dagboeken. Met optredens trotseert hij zijn afschuw voor de spotlights, want naar zijn zeggen komt de kracht van het nieuwe geluid live het beste tot z’n recht.

De zaal is afgeladen. Het drumstel van Van Dessel staat gedraaid en is opvallend ver naar voren opgesteld. Zo deelt de zanger/gitarist het gevreesde zoeklicht met zijn levenspartner. En dat zoeklicht is een verhaal op zich. De band heeft namelijk vooraf aan Paradiso laten weten dat ze zelf het licht verzorgen. Het gevolg is een heel donkere show met karig uitgelichte muzikanten. Bovendien gaat de stroboscoop regelmatig aan en dat is ronduit irritant en nodeloos afleidend.

Net als op de plaat is Bonehead de opener. Een ingekorte versie, wel te verstaan. Zoekende, grimmige gitaarlijnen vallen organisch samen met Uschenko zijn stem. De volgende twee tracks, Broke en 3 Weeks Straight, komen van een eerder album en hebben een compleet ander DNA: upbeat, hier en daar een afgepast gitaarsolootje en nauwelijks galm. Maar de versies die we vanavond horen zijn toegetrokken naar het nieuwe geluid, waardoor de verwachte dissonantie uitblijft. Later in de set zullen ze hetzelfde doen met Behind Your Eyes van hun debuutalbum, dat live ook een forse make-over krijgt.

Houdt Uschenko tijdens Highly Unlikely nog wat gekunsteld zijn gitaar boven het hoofd, zo overtuigend is zijn bravoure als hij bij Alright, Alright de rand van het podium opzoekt en de zaal vorsend aankijkt. De track heeft een magistrale intro en komt vol binnen met een overdosis feedback en zwaar resonerende bassen. Ghostwoman is sowieso erg sterk in het traag opbouwen van spanning. De live-uitvoeringen wijken daardoor vaak in meerdere opzichten af van de albumtracks.

Paradiso krijgt een tourprimeur. Ergens tussen München en Wenen moeten Uschenko en Van Dessel onderling hebben besloten dat het nieuwe nummer 169 klaar was om voor de leeuwen te gooien. De instrumentale track ademt de nieuwe koers met opnieuw die lange intro, een escalerende gitaarpartij en zware bassen. Ghostwoman sleurt ons vanaf nu rücksichtslos mee de diepe donkerte in.

Kanttekening: Wie denkt met Demons nog een primeur te pakken te hebben heeft het mis. Om onduidelijke redenen is de EP Lost Echos uit 2021 in ons land vooralsnog niet vindbaar op Spotify.

Op Ottessa neemt Van Dessel het vocale voortouw. Er gaat alleen iets mis met het geluid, waardoor ze nauwelijks hoorbaar is en dat is oprecht jammer. Wie de track kent weet namelijk dat haar mystieke stemgeluid het algehele gevoel van naderend onheil doeltreffend onderstut.

Op een avond waar sinistere gitaarpartijen de scepter zwaaien is het invoegen van blije oorwurm The End Of A Gun vragen om een forse stijlbreuk. Het nummer heeft regelrechte hitpotentie en had het rampspoedspook – eregast van de avond – op slag in rook kunnen doen opgaan. Maar hoe kom je als band uit onder je meest beluisterde song, ook al past deze eigenlijk niet meer bij je? Allereerst door ‘m in te luiden met een enorme knal, door vervolgens de drums extra zwaar aan te zetten en de plichtmatige gitaarsolo te laten escaleren in een zee van distortion. Zo dus.

Afsluiter Yoko zet Van Dessel als drummer nog even definitief op de kaart. En waar München, Wenen en Keulen konden fluiten naar een toegift laat Uschenko zich in Paradiso wel terughalen en trakteert ons op een serene solouitvoering van All The Time. Licht aan, spot uit.

Gezien: 29 januari 2024 in Paradiso (bovenzaal)

Deel dit artikel

Meest gelezen artikelen

Gratis vinyl bij een abonnement op <span class="oor">OOR</span> (vanaf 36 euro)!
abo-actie

Gratis vinyl bij een abonnement op OOR (vanaf 36 euro)!

OOR deelt uit! Neem een halfjaar- of jaarabonnement op OOR en kies je vinyl. Met nieuwe lp's van Pearl, English ...
The Tortured Poets Department
pop
Taylor Swift

The Tortured Poets Department

OOR-collega Thomas Snoeijs noemde Taylor Swift onlangs ‘de grote winnaar van de wereldwijde aandachtseconomie’. Een betere omschrijving van de Amerikaanse ...
Prince verdient een betere ode dan Candy Dulfer presents The Purple Jam
concert
prince

Prince verdient een betere ode dan Candy Dulfer presents The Purple Jam

De liefde van mijn leven leeft in mijn verleden, schrijft Ilja Leonard Pfeijffer in zijn roman Grand Hotel Europa. Het ...

Ghostwoman sleurt bovenzaal Paradiso de diepe donkerte in