album
world

Dead Can Dance

Dionysus

PIAS

Jazeker, ze doen het nog. Al zitten Lisa Gerrard en Brendan Perry natuurlijk al decennia in het vloerverwarmde pantheon der namen-van-weleer die live nog wel een tijdje meekunnen, maar van wie we niet per se meer zitten te wachten op nieuw werk.

Of nou ja, het mág wel, zo’n nieuwe Dead Can Dance-plaat, zolang ze er volgend jaar mei in TivoliVredenburg maar zo weinig mogelijk van spelen en zich concentreren op waar ze in de jaren tachtig in uitblonken: muziek die het midden hield tussen neoklassiek, middeleeuwse folk, ambient en gotische new wave, maar die altijd van buitenaardse schoonheid was, niet in het minst door de vocale klasse van Perry en vooral Gerrard. Hun (schaarse) output in de jaren negentig en daarna leunde helaas steeds meer op semi-mysterieuze kitsch uit de esoterische speciaalzaak, met ‘comebackplaat’ Anastasis (2012) als dieptepunt. Het stevig in Griekse mythologie gedrenkte conceptalbum Dionysus doet daar helaas weinig voor onder, hoe ambitieus het allemaal ook in elkaar zit, met die in zeven aktes gesneden oratoriumvorm, die exotische percussie en die field recordings van Braziliaanse siervogels, Zwitserse schaapherders en Nieuw-Zeelandse bijenkorven (!). Terwijl je eigenlijk gewoon zoveel mogelijk vocale acrobatiek van de ongenaakbare Lisa Gerrard wilt horen. Juist zij beweegt zich echter, behalve in het fraaie The Invocation, nogal op de achtergrond. Als ze dat straks in Utrecht maar uit haar hoofd laat.

Deel dit artikel

Meest gelezen artikelen

The Beatles (The White Album)
album
The Beatles

The Beatles (The White Album)

In februari 1968 trokken The Beatles naar Rishikesh in India om daar deel te nemen aan een cursus meditatie bij ...
Eagles Of Death Metal kondigen coveralbum aan
nieuws
Eagles Of Death Metal

Eagles Of Death Metal kondigen coveralbum aan

Jesse Hughes en Josh Homme van Eagles Of Death Metal hebben via Twitter een nieuw coveralbum aangekondigd. Pigeons Of Shit ...
Le Guess Who? 2018: Nachtbrakers en excentriekelingen
concert

Le Guess Who? 2018: Nachtbrakers en excentriekelingen

Le Guess Who?, het immer uitdijende festival met het alsmaar duizelingwekkender wordende blokkenschema. Een cultdingetje is het al lang niet ...

Recensie: Dead Can Dance - Dionysus (album) | OOR