album
dance

Mount Kimbie

Love What Survives

WARP/V2

Uit gemakzucht wordt Mount Kimbie vaak weggezet als ‘post-dubstepact’, terwijl ze veel meer zijn dan dat. De Britten zoeken sinds hun debuut non-stop naar interessante nieuwe geluiden.

Debuut Crooks & Lovers stond vol prikkelende instrumentals waarin natuurlijke klanken (van oosterse snaarinstrumenten tot borrelend water) werden gefuseerd met de meest uiteenlopende elektronische elementen. Ook Cold Spring Fault Less Youth stond bol van de sonische vindingrijkheid, ondanks de toegankelijkere liedjesstructuur waarin de muziek werd gegoten. Derde plaat Love What Survives zou je een middenweg tussen beide voorgaande albums kunnen noemen, al is dat wel kort door de bocht. Hoewel de Britten duidelijk slalommen tussen instrumentals en songs, doen ze qua klank en sfeer namelijk weer iets heel anders dan voorheen. Love What Survives is zowel hun meest elektronische en kille als meest toegankelijke en dansbare werk tot nu toe. Er is niets vrolijks aan die huiverende synths in opener Four Years And One Day of die paniekerige zang van King Krule in vroeg hoogtepunt Blue Train Line. Maar het geleidelijk oplopende tempo van beide nummers maakt ze tóch geschikt voor de dansvloer. Eenzelfde soort spagaat maakt Mount Kimbie aan het einde van de plaat, waar twee songs met strijkers, kerkorgel, spookachtige effecten en James Blake-assists worden omringd door duizelingwekkende elektronische tracks. Love What Survives is een prachtige, prikkelende plaat van grote contrasten die op spectaculaire wijze met elkaar botsen, gemaakt door twee gasten die tot de boeiendste geluidskunstenaars van nu behoren.

Deel dit artikel

Meest gelezen artikelen

nieuws

Word lid van Club OOR en kies je welkomstgeschenk!

Als je nu een abonnement neemt op OOR, word je niet alleen automatisch lid van Club OOR - waarmee je jaarlijks ...
concert
Father John Misty

Father John Misty tussen predikant en poppenspeler in Tivoli

‘Fake news’ is het woord van het jaar, zo maakte de Britse woordenboekuitgever Collins deze maand bekend. Op zich al ...
concert
Kaleo

Kaleo kampt met geloofwaardigheids-probleem

‘Looked the devil in the eye. The devil’s gonna make me a free man’, begint Jökull Júlíusson, frontman van Kaleo ...