album
HOUSE

ISOLÉE

We Are Monster

PLAYHOUSE/NEWS

Beau Mot Plage, de culthit van die plaat, moet Rajko Müller uit Frankfurt een mooi jaarsalaris hebben opgeleverd, zo vaak werd het gelicenseerd voor allerhande cd’s – dj-mixen van populaire house-dj’s, loungecompilaties en cd’s vol ‘moeilijke’ elektronica. Isolée viel overal tussen. De term microhouse viel, maar die mag je weer vergeten. We Are Monster is iets minder excentriek, ritmisch wat strakker en neigt naar disco. De gekte is evenwel gebleven: in de maffe huppelende keyboardmotiefjes, de plompe basgeluiden, de dubecho’s, de duistere, unheimische sfeer en in de alsmaar psychedelischer wordende klankkleur. Müller verleidt met housebeats en slaat dan aan het freaken. Hij vervormt, verdraait, vervreemdt, totdat We Are Monster eerder als een postpunkplaat klinkt dan als fijn dj-materiaal. Wat het wel is, en dat is de kunst.

Deel dit artikel

Meest gelezen artikelen

Word nu lid van OOR en kies je eigen cd-pakket
abo-actie

Word nu lid van OOR en kies je eigen cd-pakket

OOR deelt uit! Neem een halfjaar- of jaarabonnement op OOR en kies je eigen cd-pakket. We hebben de keuze uit ...
Een halve eeuw zonder Jimi Hendrix: zijn 20 beste nummers
special
jimi hendrix

Een halve eeuw zonder Jimi Hendrix: zijn 20 beste nummers

Jimi Hendrix schuift in 1969 aan bij de Dick Cavett Show in een blauwe kimono. Het kledingstuk lijkt op een ...
'Juist het politiek incorrecte maakte de Stones leuk'
muziek in coronatijd

‘Juist het politiek incorrecte maakte de Stones leuk’

Ook voor de popmuziek zijn het ongekende tijden. In dit blog signaleert en bespreekt OOR-columnist Hooijer de ontwikkelingen in de ...

Recensie: ISOLÉE - We Are Monster (album) | OOR