concert
Dance

Massive Attack geeft lesje maatschappijleer in HMH

Na een wat rustig begin wordt er bij de grote hit Risingson pas echt opgekeken. De setlist is logisch opgebouwd met ouder en nieuwer werk van albums zoals Mezzanine en Heligoland. Omdat het onmogelijk is om alle artiesten waar Massive Attack mee heeft samengewerkt mee te laten reizen is er een selectie gemaakt. Gelukkig worden we met namen als Azekel, Martina Topley-Bird en Horace Andy meer dan verwend. Met hier en daar klein missertje valt er kwalitatief niks op de muzikanten aan te merken. Instrumentaal gezien klopt alles als vanouds en de resonerende bassen zullen tot ver in de omgeving te horen en voelen zijn.

Zoals we van de band gewend zijn, is de belichting minimaal en wordt de aandacht van de muzikanten afgeleid naar het scherm achter hen. Dat gebeurt door logo’s van grote (ook Nederlandse) merken te laten zien, internetzoektermen, nieuwsberichten en veel informatie over de huidige vluchtelingenstroom vanuit onder meer Syrië. De Babelfish-vertalingen zijn niet altijd even correct en ook Geenstijl-bericht “Peggold op Propagandatour in oligargisch prive-jet”wordt een-op-een overgenomen. Het lijkt erop dat Massive Attack het publiek bewust wil maken van alles wat er in de wereld gebeurt. En dat lukt aardig, zeker wanneer er naar het einde toe eindelijk wat meer positieve berichten verschijnen.

Terug naar de muziek dan. De reguliere set wordt afgesloten met een sterk blok: Teardrop, Angel, Inertia Creep en Safe From Harm. Het valt dan ook te raden waarom het eerste toegift louter nieuwe nummers van de onlangs uitgebrachte EP bevat. De heren van voorprogramma Young Fathers betreden het podium om te helpen. Een paar dagen geleden verscheen de duistere videoclip van Voodoo In My Blood, maar eenzelfde sfeer wordt in Amsterdam niet gecreëerd. En zo verslapt de aandacht van een groot deel van het publiek, dat zich toch al veelvuldig bezig hield met ouwehoeren en filmpjes maken. Veel mensen maken de afsluiter Unfinished Sympathy niet eens meer mee en dat is op zijn zachtst gezegd zonde.

Gezien: 25 februari 2016, Heineken Music Hall, Amsterdam

Deel dit artikel

Meest gelezen artikelen

Gratis vinyl bij een abonnement op <span class="oor">OOR</span> (vanaf 36 euro)!
abo-actie

Gratis vinyl bij een abonnement op OOR (vanaf 36 euro)!

OOR deelt uit! Neem een halfjaar- of jaarabonnement op OOR en kies je vinyl. Met nieuwe lp's van Pearl, English ...
The Tortured Poets Department
pop
Taylor Swift

The Tortured Poets Department

OOR-collega Thomas Snoeijs noemde Taylor Swift onlangs ‘de grote winnaar van de wereldwijde aandachtseconomie’. Een betere omschrijving van de Amerikaanse ...
Keane in AFAS Live: heel veel vrees, erg weinig hoop
concert

Keane in AFAS Live: heel veel vrees, erg weinig hoop

Naast me zit iemand gebiologeerd ieder cameraperspectief in en rondom zijn huis te bekijken. Hij ziet er niet bepaald uit ...

Massive Attack geeft lesje maatschappijleer in HMH