concert

Visueel spektakel geeft show P!nk vleugels

Een goed begin van een show heeft altijd dat euforische gevoel waarbij de ontlading van al het wachten gelijk beloond wordt met een knaller van een opening. Dat je weet dat je de komende twee uur meegaat in een geweldige rollercoaster. En dat gevoel begrijpt de Amerikaanse zangeres Alecia Moore, bij het publiek bekend als P!nk, maar al te goed.

Alsof de woorden van Sia net iets te letterlijk genomen zijn, swingt de wereldster aan een giga kandelaar het podium op met het toepasselijke Get The Party Started. Dit visuele schouwspel zet gelijk ook de toon voor vanavond. Naast een salvo aan hits, heeft P!nk er namelijk alles aan gedaan om een spektakel te leveren dat een lust voor zowel het oor als het oog is. Slim ook, want op het moment dat een deel van het publiek de aandacht tijdens de minder sterke songs verliest, weet ze dat op visueel gebied makkelijk te compenseren.

Dans(ers), vuurwerk en een gigantisch podium vol decoratie zien we natuurlijk vaker bij een artiest van dit formaat. Vanavond wordt er echter een flinke schep bovenop gedaan en dat zit hem met name in de kunsten van de zangeres zelf. Als je P!nk ziet klimmen, klauteren, dansen en performen tegelijkertijd, kun je alleen maar bewondering hebben voor de vele dagen training die in deze performance hebben gezeten.

Zoals tijdens Secrets. Samen met een danser toont ze acrobatische kunsten van een – letterlijk – hoog niveau. Een eventuele carrièreswitch naar Cirque du Soleil zou gegarandeerd lukken, om in woorden uit te drukken hoe knap dit is. Met haar rug balancerend op de beide voeten van de danser, hangt ze een tiental meters boven het podium, zonder enige vorm van zekerheid of veiligheidsgordels. Terwijl ze rustig door zingt, houdt menig toeschouwer even zijn of haar hart vast. Iedereen, behalve P!nk zelf. Zij doet dit met verve, zonder een spatje zenuwen. En dat maakt het allemaal des te indrukwekkender.

Hier staat dan ook een artiest op het podium die al bijna twintig jaar meedraait. Dat merk je aan het gemak waarmee ze het publiek vanavond bedient van een show van wereldformaat. Alles wat ze doet komt losjes over. Het zit in haar systeem. De show zit slim in elkaar, er is een goede afwisseling van sterke meebrulhits en onbekender werk. Er is zelfs ruimte ingebouwd om nieuwe dingen uit te proberen – ‘ Het is toch de eerste show van de tour’ – waaronder een duet met de voor vrijwel iedereen onbekende artiest Wrabel, die beschreven wordt als ‘ een veelbelovende songwriter’.

Tegelijkertijd is dit ook één van de weinige momenten die spontaan aanvoelt, in een show die verder vooral van begin tot eind tot op de seconde doordacht is. De interactie met het publiek blijft vanavond vrijwel beperkt tot alom bekende kreten als ‘How are you doing in the back?’ en ‘I love you all so much’ . Dus misschien is het niet eens zo gek om meer nieuwe dingen uit te blijven proberen. Dat blijkt ook als Wrabel geëmotioneerd wegloopt na afloop.

Het is niet alleen Wrabel die waarschijnlijk de avond van zijn leven heeft. Een blik door de ArenA laat zien hoe toegewijd de fans van de Amerikaanse zangeres zijn. Uitgedost in roze outfits, een hoop korte kapsels, man en vrouw, jong en oud, P!nk bereikt veel mensen met haar muziek en haar boodschap. Ze staat voor empowerment, gelijkheid en diversiteit. Dit is niet zomaar een artiest, dit is een idool, een voorbeeld. En voorbeelden zoals P!nk, daar zouden er een stuk meer van mogen zijn. Na vanavond gun je namelijk elke (jonge) vrouw of man om hier naar op te kijken.

Het ultieme hoogtepunt blijkt de afsluitende meebrulhit So What, waarbij P!nk zichzelf het publiek in katapulteert en boven de zaal rondvliegt, draait en zingt tegelijkertijd. Waar artiesten op megaformaat nog moeite kunnen hebben met het bereiken van alle uithoeken van het stadion, heeft dit technisch vernuftig hoogstandje ervoor gezorgd dat iedereen hun favoriete zangeres vanavond van dichtbij mee heeft kunnen maken.

Fotografie: Paul Barendregt

Gezien: 16 juni 2019, Johan Cruijff Arena, Amsterdam

Deel dit artikel

Meest gelezen artikelen

OOR's Eindlijst 2019: Lana Del Rey maakt album van het jaar
eindlijst

OOR’s Eindlijst 2019: Lana Del Rey maakt album van het jaar

Norman Fucking Rockwell! van Lana Del Rey is door de verzamelde Nederlandse muziekcritici uitgeroepen tot het beste album van het ...
Kerstmuziek, maar dan leuk: 8 albums voor fijne feestdagen
tips

Kerstmuziek, maar dan leuk: 8 albums voor fijne feestdagen

Kerstboom, knipperlichtjes, een klauterende kerstman tegen de gevel en dan alleen nog... de muziek! Rond deze tijd van het jaar ...
Grauzone met o.a. Shame, The Murder Capital, Stephen Mallinder, Damo Suzuki
Club OOR
Grauzone met o.a. Shame, The Murder Capital, Stephen Mallinder, Damo Suzuki

Grauzone met o.a. Shame, The Murder Capital, Stephen Mallinder, Damo Suzuki

Lees alle inter­views, achter­grond­verhalen, recensies, columns en agenda­tips van OOR nu ook op OOR.NL. Exclusief voor abonnees. ABONNEE EN WIL ...

Recensie: Visueel spektakel geeft show P!nk vleugels (concert) | OOR