album
POP/ROCK

JOHAN

4

EXCELSIOR/V2

‘Ik zit nog steeds te wachten op het moment dat iedereen er opeens doorheen prikt, het niet leuk meer vindt,’ zei Johan-voorman Jacco de Greeuw in de vorige OOR. Waarschijnlijk kan ie wachten tot ie een ons weegt. Want wat kan er eigenlijk misgaan bij Johan? De Greeuw die tegen een writer’s block oploopt of onverhoopt zijn gevoel voor tijdloze popmelodieën kwijtraakt? Geen nood, hij wacht gewoon tot de inspiratie weer aanklopt, desnoods vijf jaar (niet toevallig de tijd die normaliter tussen twee Johan-cd’s zit, behalve nu). Johan dat meent te moeten gaan experimenteren en daarbij van de weg raakt? Daar is ‘t simpelweg de band niet voor, nu niet, nooit niet, ondanks De Greeuws opmerking – in hetzelfde OOR-interview – dat 4 Johans ‘experimentele plaat’ is.

De markt die geen tijdloze popliedjes meer blieft? Kom zeg. U begrijpt, ook met 4 – opgenomen in dezelfde bezetting als voorganger THX JHN (2006) en uiteraard met Frans Hagenaars in de controlekamer – is weer verdomd weinig mis. Al deed ie er, om onduidelijke redenen, langer over om definitief binnen te komen dan de drie voorgangers. Toch die ‘experimenten’ misschien? Het feit dat drie van de tien songs niet door De Greeuw maar door gitarist Maarten Kooijman (Maria, The Receiving End) en bassist Diets Dijkstra (Over) zijn geschreven en gezongen? En dat die songs onwillekeurig toch wat afwijken van het vertrouwde Johan-stramien? Ik bedoel, The Receiving End heeft een onmiskenbaar R.E.M.-gevoel en Over een streng rockend Queens Of The Stone Age-fundament. Verder bezit het in sixtiespsychedelica gedoopte Alone Again een naar Johan-maatstaven atypisch geluidsbeeld en ontaardt het lange slotstuk Why Don’t We in een grande finale zoals we die bij De Greeuw en zijn mannen niet eerder hoorden. Maar goed, dan hebben we ‘t eerder over vorm dan inhoud. En zolang er ‘slechts’ met dat eerste wordt gestoeid en het tweede op (torenhoog) Johan-peil blijft, is dat moment uit de eerste regel van deze recensie nog ver, ver weg. ERIK VAN DEN BERG

Deel dit artikel

Meest gelezen artikelen

Pearl Jam brengt nieuwe single 'Dance of the Clairvoyants' uit
nieuws

Pearl Jam brengt nieuwe single ‘Dance of the Clairvoyants’ uit

Pearl Jam kondigde op 27 maart zijn nieuwe album Gigaton aan. Nu geeft de band ook een eerste voorproefje van ...
Eefje de Visser: 'Het dancepubliek is zó positief, ik hou van dat optimisme'
interview

Eefje de Visser: ‘Het dancepubliek is zó positief, ik hou van dat optimisme’

Ze zeggen dat empatische mensen sterker geneigd zijn dialecten en accenten over te nemen. Als dat waar is, dan zit ...
The Strokes derde headliner op Best Kept Secret
nieuws

The Strokes derde headliner op Best Kept Secret

The Strokes zullen de zaterdag van Best Kept Secret headlinen. Dat kondigde de nieuwe festivaldirecteur Maurits Westerik woensdagavond live aan op ...

Recensie: JOHAN - 4 (album) | OOR