album
POP/ROCK

JOHAN

4

EXCELSIOR/V2

De markt die geen tijdloze popliedjes meer blieft? Kom zeg. U begrijpt, ook met 4 – opgenomen in dezelfde bezetting als voorganger THX JHN (2006) en uiteraard met Frans Hagenaars in de controlekamer – is weer verdomd weinig mis. Al deed ie er, om onduidelijke redenen, langer over om definitief binnen te komen dan de drie voorgangers. Toch die ‘experimenten’ misschien? Het feit dat drie van de tien songs niet door De Greeuw maar door gitarist Maarten Kooijman (Maria, The Receiving End) en bassist Diets Dijkstra (Over) zijn geschreven en gezongen? En dat die songs onwillekeurig toch wat afwijken van het vertrouwde Johan-stramien? Ik bedoel, The Receiving End heeft een onmiskenbaar R.E.M.-gevoel en Over een streng rockend Queens Of The Stone Age-fundament. Verder bezit het in sixtiespsychedelica gedoopte Alone Again een naar Johan-maatstaven atypisch geluidsbeeld en ontaardt het lange slotstuk Why Don’t We in een grande finale zoals we die bij De Greeuw en zijn mannen niet eerder hoorden. Maar goed, dan hebben we ‘t eerder over vorm dan inhoud. En zolang er ‘slechts’ met dat eerste wordt gestoeid en het tweede op (torenhoog) Johan-peil blijft, is dat moment uit de eerste regel van deze recensie nog ver, ver weg. ERIK VAN DEN BERG

Deel dit artikel

Meest gelezen artikelen

Genadeloos Tool neemt de tijd in de Ziggo Dome
concert
Tool

Genadeloos Tool neemt de tijd in de Ziggo Dome

Tool-boegbeeld Maynard James Keenan was de afgelopen jaren relatief vaak op de Nederlandse podia te bewonderen. Twee keer op Pinkpop, ...
Fatal Flowers live: De epiloog van het jongensboek
concert
The Fatal Flowers

Fatal Flowers live: De epiloog van het jongensboek

De reünietour van The Fatal Flowers is in volle gang, met nog een week te gaan voor de twee afscheidsconcerten ...
Loose Ends Festival
concert
Fontaines D.C.

Loose Ends Festival

Op voorhand vonden we Loose Ends al de leukste nieuwkomer aan het festivalfront en met - misschien wel iets te ...

Recensie: JOHAN - 4 (album) | OOR