album
indie

Death Cab For Cutie

Asphalt Meadows

ATLANTIC/WARNER

I Don’t Know How I Survive heet het eerste nummer van Asphalt Meadows, album nummer tien van Death Cab For Cutie. Existentiële zelftwijfel? Of gewoon wat artistiek gekoketteer met moeilijkheden van het leven? Helaas, de tekst geeft geen verklaring. Wat zanger/gitarist Ben Gibbard van het kwintet uit Bellingham, Washington wel weet is hoe hij, met incidentele hulp van bandleden, immer heerlijke en veelal sierlijke indiepopliedjes moet schrijven.

Gibbard voorziet zijn songs van clevere arrangementen. Die zorgen voor afwisseling, elan, frisheid en dientengevolge gespitste oren. Nog steeds is dynamiek een essentieel onderdeel in de DCFC-aanpak. Zo begint Foxglove Through The Clearcut als een parlando-stuk, om te eindigen in een climax met noisy gitaarwerk, en kent de kordate popsong I Miss Strangers een ingetogen melancholiek tussenstuk. The Cure klinkt door in Here To Forever en ook nu zit Gibbard qua melodieënpracht in de buurt van de Fries Theo de Jong, die met The Serenes en Simmer alweer zo’n dertig jaar terug grossierde in superieure indiepop. In het midden van het vorige decennium, na het vertrek van prominent bandlid Chris Walla, kende Gibbard in compositorisch opzicht een dipje, maar met Asphalt Meadows heeft hij met zijn maten een plaat uitgebracht die zich kan meten met Transatlanticism en Plans, twee DCFC-mijlpalen uit het begin van deze eeuw en erkende indiepop-sterkhouders. Dat is nog eens een eminente manier van overleven.

Neem nu een halfjaarabonnement (€34) op OOR en ontvang ‘Asphalt Meadows’ van Death Cab For Cutie gratis op vinyl! Als je een jaarabonnement (€66,95) neemt kun je twee platen uitkiezen. Kijk hier voor het aanbod.

Deel dit artikel

Meest gelezen artikelen

Gratis vinyl bij een abonnement op <span class="oor">OOR</span> (vanaf 36 euro)!
abo-actie

Gratis vinyl bij een abonnement op OOR (vanaf 36 euro)!

OOR deelt uit! Neem een halfjaar- of jaarabonnement op OOR en kies je vinyl. Met nieuwe lp's van Pearl, English ...
The Tortured Poets Department
pop
Taylor Swift

The Tortured Poets Department

OOR-collega Thomas Snoeijs noemde Taylor Swift onlangs ‘de grote winnaar van de wereldwijde aandachtseconomie’. Een betere omschrijving van de Amerikaanse ...
Keane in AFAS Live: heel veel vrees, erg weinig hoop
concert

Keane in AFAS Live: heel veel vrees, erg weinig hoop

Naast me zit iemand gebiologeerd ieder cameraperspectief in en rondom zijn huis te bekijken. Hij ziet er niet bepaald uit ...

Recensie: Death Cab For Cutie - Asphalt Meadows