album
Dance

TRENTEMØLLER

Fixion

IN MY ROOM/NEWS

Alle grammofoonplaten van The Cure, Siouxie & The Banshees en Joy Division heeft hij in zijn grenenhouten kast. Iedere avond poetst hij zijn puntschoenen voor het slapen gaan. Zonder ooglijntje gaat de Deen de deur niet uit. Op zijn vierde album Fixion heeft Anders Trentemøller de transitie van bejubelde Scandinavische technoprins tot koning van de neo-new wave voltooid. Lome plukbassen, slepende gortdroge tomdrums, mistige mineurakkoorden uit analoge machines, alle ingrediënten kloppen. Want Trentemøller weet verdraaid goed wat hij doet. Dat maakt Fixion ondanks de retro-fixatie tot een intrigerend en heel genietbaar album. Zeker voor de generatie die de sombermansmuziekperiode bewust heeft meegemaakt. De liedjes (met een leuke gastrol voor Jehnny Beth van Savages) zijn goed, de verhouding elektronica-gitaren voelt niet geforceerd en de productie is werkelijk fenomenaal. Het wachten is eigenlijk op een zwartwitfotosessie met Anton Corbijn.

Deel dit artikel

Meest gelezen artikelen

'Het virus is nog niet klaar met de popmuziek'
muziek in coronatijd

‘Het virus is nog niet klaar met de popmuziek’

Ook voor de popmuziek zijn het ongekende tijden. In dit blog signaleert en bespreekt OOR-columnist en mede-thuisblijver Hooijer de ontwikkelingen in ...
Onze favoriete albums van de eerste helft 2020
special

Onze favoriete albums van de eerste helft 2020

2020 maakt er een modderboel van, maar hey, we zijn op de helft: 1 juli. Tijd voor ons traditionele ‘tussenstandje’ dus: de ...
Pearl Jam op Roskilde: ooggetuigen over de tragedie (2000)
het poparchief

Pearl Jam op Roskilde: ooggetuigen over de tragedie (2000)

30 juni 2000: de datum van een van de grootste tragedies uit de Europese festivalhistorie. Pearl Jam voor 50.000 man ...

Recensie: TRENTEMØLLER - Fixion (album) | OOR