album
Pop

DIVERSE ARTIESTEN

Lazarus

COLUMBIA/SONY MUSIC

Eigenlijk hadden ze wel met iets meer eerbied en ceremonieel vertoon gepresenteerd mogen worden: drie onuitgebrachte Bowie-songs, opgenomen tijdens de Blackstar-sessies. Nu hangen ze als een soort appendixje aan een nogal overbodig album met ‘cast recordings’ van Lazarus, het succesvolle muziektheaterstuk dat nog tot half januari 2017 in Londen te zien is.

Nogal overbodig? Ja, want zeg nu zelf: waarschijnlijk is het geweldig om een opvoering van Lazarus live bij te wonen, maar wie gaat er thuis voor z’n lol zitten luisteren naar een plaat vol Bowie-songs die worden uitgevoerd door – op de met een aardig Bowie-timbre gezegende Michael C. Hall na – tamelijk onbekende theateracteurs? Juist. Saillant detail is overigens dat het materiaal werd opgenomen op de dag dat de acteurs hoorden dat Bowie was overleden; het gaf hun performance een emotionele boost die maakt dat het album beslist meerwaarde heeft. Maar dus niet zoveel als de apart bijgevoegde ‘nieuwe’ Bowie-songs, waaronder het al bekende titelnummer. De andere drie zijn onderling sterk verschillend: in het warme, stemmige No Plan croont Bowie zich kwetsbaar en bibberig naar de finish, waarbij hij in de tekst opnieuw een voorschot op de dood lijkt te nemen, al moeten we met zulke aannames natuurlijk blijven oppassen: hij schreef dit materiaal voor Lazarus en dus vanuit het perspectief van het hoofdpersonage, de alien Thomas Newton. Killing A Little Time biedt een druk jazzrockachtig kader (met lelijk rockende gitaren), dat Bowie fel en met veel gevoel voor timing te lijf gaat. Slotnummer When I Met You is het hoogtepunt: strak stampend ritme, knap kruisende zanglijnen en een onmiskenbaar Boys Keep Swinging-gevoel. Bowie in topvorm. Een ideaal slotakkoord van een Carrière, zou je bijna zeggen, maar ik vrees dat – net als bij die andere Grote Dode van 2016 – de hoeders van ’s mans vaults daar anders over denken.

 

Deel dit artikel

Meest gelezen artikelen

Le Guess Who? 2018: Nachtbrakers en excentriekelingen
concert

Le Guess Who? 2018: Nachtbrakers en excentriekelingen

Le Guess Who?, het immer uitdijende festival met het alsmaar duizelingwekkender wordende blokkenschema. Een cultdingetje is het al lang niet ...
Regeerperiode Slayer ten einde
concert
Slayer

Regeerperiode Slayer ten einde

Met de woorden ‘The end is near’ kondigde Slayer op 22 januari zijn naderende afscheid aan. Na 37 jaar, 12 ...
Anders (Different)
album
De Jeugd Van Tegenwoordig

Anders (Different)

Een creatief hoogtij-jaar voor De Jeugd van Tegenwoordig. Na Luek uit februari is er gewoon alweer een album. Anders (Different) ...

Recensie: DIVERSE ARTIESTEN - Lazarus (album) | OOR