album
Pop

Paul McCartney

Flaming Pie

Universal

Paul McCartney, die met The Beatles en Wings een abonnement had op de top van de hitparade, vond begin jaren tachtig zijn Waterloo. Pas begin jaren negentig kreeg zijn tweede carrière vorm. Hij keerde terug op het podium, waar hij een ruime selectie uit zijn roemrijke verleden liet horen. Een vuurtje dat nog eens werd opgestookt met The Beatles’ Anthology. Daarnaast ontpopte hij zich als albumartiest: Flaming Pie (1997) is inmiddels een van zijn klassieke soloalbums. Vrijwel in zijn eentje opgenomen, met Jeff Lynne als producer.

De titel was een knipoog naar het verleden. Gevraagd naar de herkomst van de bandnaam had John Lennon in 1962 in het lokale poptijdschrift Mersey Beat geschreven: ‘A man on a flaming pie appeared and said unto them: from this day on you are Beatles with an A.’ Nog een knipoog was het gastoptreden van drummer Ringo Starr in twee songs, Looking For You en Beautiful Night. Dat laatste nummer was ook nog eens voorzien van een orkestarrangement door George Martin en kwam zo al aardig in de buurt van weer een Beatles-reünie. Voor de rest was Flaming Pie echter een echte McCartney-soloplaat, met akoestische gitaarliedjes (Calico Skies, Little Willow, Great Day), een pianorocker (Flaming Pie), soulvolle ballads (Souvenir, Heaven On A Sunday), lekkere gitaarpop (The World Tonight, If You Wanna) en af en toe een niemendalletje (Young Boy, Really Love You). Een plaat die de jonge generatie Britpoppers in die jaren verbaasd liet staan over het gemak waarmee McCartney de memorabele melodieën uit zijn mouw schudde.

De nu verschenen boxset laat horen hoeveel ambacht en werk er in Flaming Pie zat. McCartney maakte thuis talloze akoestische demo’s op piano of gitaar, waaruit hij de beste passages selecteerde. Veel ideeën bleven liggen op de snijtafel. In de studio probeerde hij vele verschillende arrangementen. Achter de legende en dat enorme oeuvre schuilt een van de hardst werkende mensen in de showbiz. Eentje ook die zich niet zomaar laat afleiden. Grappig is te horen hoe een gefocuste McCartney de telefoon laat rinkelen om het idee voor Souvenir vast te leggen. De huisdemo’s en studio-outtakes zijn geen easy listening, maar wel fascinerend. Dat is ook Flaming Pie At The Mill, een audiotour van een uur door McCartney’s huisstudio, waarbij hij laat horen welke instrumenten hij allemaal heeft en hoe hij ze op de plaat heeft gebruikt. Hij blijkt een enorme collectie vintage instrumenten in huis te hebben. ‘Je kunt die geluiden wel uit een sampler halen, maar die klanken hoor je bij iedereen. Ik wil iets maken wat mensen nog niet hebben gehoord.’

Deel dit artikel

Meest gelezen artikelen

OOR 11-tal: dit zijn de beste albums van het moment
11-tal

OOR 11-tal: dit zijn de beste albums van het moment

Elke maand selecteren we de beste en belangrijkste albums van het moment. Een elftal niet te missen platen, hand-picked door de ...
'De security wordt straks een soort dokter bij de club'
muziek in coronatijd

‘De security wordt straks een soort dokter bij de club’

Ook voor de popmuziek zijn het ongekende tijden. In dit blog signaleert en bespreekt OOR-columnist Hooijer de ontwikkelingen in de ...
De erfenis van Thin Lizzy: 'Die solo's, groots!'
achtergrond
thin lizzy

De erfenis van Thin Lizzy: ‘Die solo’s, groots!’

Silverbacks-zanger Daniel O’Kelly over de erfenis van de tragische rockheld Phil Lynott, die wordt geëerd met een boxset en een ...

Recensie: Paul McCartney - Flaming Pie (album) | OOR