Er is flink wat veranderd sinds Zea vier jaar terug Insert Parallel Universe uitbracht. Arnold de Boer is tegenwoordig ook frontman van The Ex, platenlabel Transformed Dreams ligt op zijn gat en Zea is door het vertrek van knoppendraaier Remko Muermans uitgedund tot soloproject . . .
ABONNEE EN WIL JE VERDER LEZEN?
BEN JE NOG GEEN LID?
Nu was De Boer altijd al grotendeels verantwoordelijk voor de liedjes, dus afgezien van de dankzij reizen naar Ethiopië en Ghana opgedane Afrikaanse invloeden kent vierde album The Beginner weinig muzikale veranderingen. En dat is maar goed ook. Er is geen enkele band die zulke knetterende, humoristische, knotsgekke popmuziek vol recalcitrante ritmes, weirde samples en bijtende teksten vol maatschappijkritiek weet te maken als Zea. De Boer schrijft unieke liedjes, die klinken alsof ze binnenstebuiten zijn gekeerd en door de blender zijn gehaald. Of het nu een bewerking is van het Ethiopische liedje Bogiye (hier Song For Electricity gedoopt), het fraaie Agrarian Daydreams of We’ve Got A Crisis, De Boer volgt wars van de mainstream zijn eigengereide weg. In een medialandschap dat liever voor de Rigby’s van deze wereld kiest, levert hem dat meer waardering op buiten de landsgrenzen dan hier. The Beginner verandert daar geen fluit aan en ja, dat mag je als aanbeveling zien. JASPER VAN VUGT