ABONNEE EN WIL JE VERDER LEZEN?
BEN JE NOG GEEN LID?
Zo zonnig als de muziek van ex-Daryll-Ann-collega Anne Soldaat zullen Paulusma’s liedjes niet snel worden, maar het beklemmende van iRecord is eraf. Opener Back Of Your Car is een fraai eerbetoon aan de vroege Big Star (‘Alex retired to the strawberry fields’), Why Don’t You en Something In Return hebben een relaxte southern rock-vibe. De Amerikaanse westkust is uiteraard ook nooit ver weg, je hoort Paulusma daar zo uit de radio komen. Zijn stijl en invloeden (onder de B: Byrds, Buffalo Springfield, Beach Boys, Beatles, Big Star, Bacharach) zijn niet veranderd, maar het pakte sinds Daryll-Ann niet meer zo aanstekelijk uit. Catch U Later is zelfs een olijk niemendalletje, Wonderful een met sleigh bells volgehangen ontspannen walsje. De dubbele bodem van Up On The Roof schuilt in de teksten. Want nee, Paulusma’s wereldbeeld is niet bepaald positiever geworden. Something In Return is een bijtend commentaar op seksueel misbruik (‘I tickle your senses with God on my side’) en ‘The blues is always waiting ‘round the corner’ (Waiting For Howard To Board). Veelzeggend is de remake van Daryll-Anns Friends uit 1994: het origineel klinkt romantisch en hoopvol, de nieuwe versie vooral verbitterd. Toch straalt er iets levenslustigs van de plaat af, het laatste woord is smile. Dat doen we dan ook van Up On The Roof, Paulusma’s meest toegankelijke en veelzijdige soloplaat. Hij is en blijft een zwartkijker, maar probeert er het beste van te maken. JOHN DENEKAMP