concert

AFSCHEIDSFEESSIE OSDORP POSSE

‘Mensen zeggen dat ze het jammer vinden dat we stoppen. Dat is precies wat we willen horen.’ Het zegt meer over het moment dat de nog immer populaire hiphopgroep kiest om de handdoek in de ring te gooien dan over de intelligentie van de boomlange rapper. In het jaar dat de Osdorp Posse twee decennia bestaat, trekken de zelfbenoemde grondleggers van de Nederlandstalige hiphop de stekker er uit. Een waardig afscheid zoals je dat ook Public Enemy al geruime tijd gunt.

IJsblok, DJ Daan, Seda, Def P en King hebben de tijd genomen om hun publiek uit te wuiven. Bijna een jaar geleden begon de afscheidstournee die hen voor de laatste keer langs de kernpodia, jeugdhonken en festivals bracht, waar ze twintig jaar lang de asbest uit het plafond beukten met hun harde, veelal op metalsamples steunende hiphop. Geen enkele muziekliefhebber tussen de 20 en de 35 heeft de groep níet aan het werk gezien en genoten van de kameraadschappelijke, opzwepende en feestelijke sfeer die er bij hun optredens hing. Iets wat geen enkele andere hiphopgroep ze nadoet.

Dat is vanavond in de favoriete zaal van de band niet anders. De grootste diehardfans – meestal mannelijk, rond de 30 en in het klassieke osseschedelshirt gestoken – genieten onder het genot van een biertje nog één keer van een Best Of set, met daarin veel ruimte voor hun beste album Afslag Osdorp. Klassiekers als Steek ‘m Op!, Bietbijters en Ouwe Koekhappers en natuurlijk Moordernaars klinken nog even urgent en sterk als toen ze uitkwamen. De stagedivers vliegen af en aan (we zien zelfs een dame die topless het publiek in duikt), de moshpit stuitert, crowdsurfers worden tot aan de bar achterin getild, er hangt iemand aan het balkon en het bier vliegt in het rond. Iedereen schreeuwt de teksten mee. Het zijn slechts de details waaruit blijkt dat het hier een afscheidsoptreden betreft van een van de belangrijkste bands die Nederland gekend heeft.




Zo komen op de projectieschermen achter het podium legendarische momenten voorbij uit de OP-geschiedenis. Dat zijn er nogal wat en ze dragen bij aan het nostalgische -maar nooit emotionele- karakter dat de avond kenmerkt.  De allereerste keer op tv bijvoorbeeld (zie boven), waarbij de tiener Def P geflankeerd worden door de klassieke hiphoppasjes uitvoerende posse, waaronder (toen nog dj) IJsblok. Het letterlijk vertalen van Amerikaanse slang in combinatie met grove, grappige teksten bleek een gouden greep: niet alleen sprak het duizenden jongeren aan en inspireerde het talloze andere aspirant rappers; iedereen wist plotseling wie de Osdorp Posse was en bracht een discussie op gang over rapmuziek.

Ook van een van de meest historische momenten uit de Nederlandse muziekgeschiedenis, het optreden op Lowlands 1995, worden beelden vertoond. We zien een groep op het hoogtepunt van hun populariteit en creatieve piek. Afslag Osdorp is net uit, hun derde – en beste – album en de eerste die opgenomen is in een professionele studio. Het is de juiste plaat op het juiste moment en Osdorp Posse groeit uit tot dé band voor jong, puberend Nederland. De ideale groep voor het eveneens jonge Lowlands festival, dat de populariteit van de groep schromelijk onderschat. In een mooi voorbeeld van de Hollandse ziekte (Nederlandse bands op de kleine podia, Amerikaanse/Engelse hypes op de grotere) staat de groep niet in een grote tent, maar in de ‘Tjarlie’: de kleinste tent van het festival. Duizenden fans staan buiten de tent en zien niets. Zodra Def P. het publiek begroet met de woorden ‘als je buiten staat en niets kan zien, trek een haring uit de grond en laat dat kankerplafond instorten!’ klimmen er mensen in de spijlen van het dak op om maar een glimp te kunnen opvangen. De tent afbreken is zelden zo letterlijk genomen.



Natuurlijk wordt ook tijdens het laatste optreden nog even afgegeven op de radiozenders, die een cordon sanitaire vormden tegen de harde, niet zelden sarcastische en bijtende teksten die het viertal rappers met Amsterdamse tongval op zeven studioplaten vastlegde. Door uit handen van hun ontdekker en voormalige platenbaas, Saskia Slegers van Djax Records, een gouden plaat voor Afslag Osdorp te ontvangen, laten ze blijken dankzij hard werken en principes ook buiten de gevestigde muziekindustrie te kunnen.

De posse uit Osdorp heeft na twintig jaar haar plaats in het rijtje Outsiders, Boudewijn de Groot, Ivy Green, Doe Maar en Urban Dance Squad meer dan verdiend. Het vijftal houdt de eer aan zichzelf en kan met opgeheven hoofd de geschiedenisboeken in als uitvinders van de Nederhop. Met klassieke afsluiter Geen Slaap Tot Osdorp (inclusief podiuminvasie door zo’n 200 fans) wordt voor de laatste keer de afslag Osdorp achtergelaten. Het bleef er nog lang onrustig. JASPER VAN VUGT

Foto’s: PETER PAKVIS

Gezien: OSDORP POSSE, MELKWEG, AMSTERDAM (26 SEPTEMBER 2009)

Deel dit artikel

Meest gelezen artikelen

Gratis vinyl bij een abonnement op <span class="oor">OOR</span> (vanaf 36 euro)!
abo-actie

Gratis vinyl bij een abonnement op OOR (vanaf 36 euro)!

OOR deelt uit! Neem een halfjaar- of jaarabonnement op OOR en kies je vinyl. Met nieuwe lp's van Pearl, English ...
The Tortured Poets Department
pop
Taylor Swift

The Tortured Poets Department

OOR-collega Thomas Snoeijs noemde Taylor Swift onlangs ‘de grote winnaar van de wereldwijde aandachtseconomie’. Een betere omschrijving van de Amerikaanse ...
Keane in AFAS Live: heel veel vrees, erg weinig hoop
concert

Keane in AFAS Live: heel veel vrees, erg weinig hoop

Naast me zit iemand gebiologeerd ieder cameraperspectief in en rondom zijn huis te bekijken. Hij ziet er niet bepaald uit ...

AFSCHEIDSFEESSIE OSDORP POSSE