concert

Balthazar bewijst in de AFAS Live: dit is de beste band van België

Nee, de vooraf voorspelde Nederlandse zegetocht van misschien wel de beste band van België werd het niet. Daarvoor bleef AFAS Live met zijn gesloten balkon donderdagavond toch nét even te leeg, ondanks een genadeloos mediaoffensief op radiozenders als 3FM. Blijkbaar is Balthazar in Nederland toch net even minder populair dan in eigen land. Maar zij die er wél bij waren komen als winnaars uit de bus.

De paar duizend gelukkigen krijgen een overdonderend sterk optreden voorgeschoteld en beseften al snel: de volgende keer staat het hier wél ramvol. Dat kan simpelweg niet missen. Zo sterk is de huidige show van Balthazar, die vrijdagavond ook en met meer gemak de Lotto Arena in Antwerpen vult.

Om met het visuele plaatje, zo belangrijk bij shows van dit formaat, te beginnen: het sterk uitgelichte decor is om van te smullen. Een groot half rond achterdoek, twee bandleden op verhogingen voor immense panelen die ogen als waaiers. Er blijkt bepaald niet beknibbeld op licht en bühne en dat loont. Ieder nummer oogt nieuw, iedere sfeer wordt anders neergezet. Het past precies bij de grote ambities van Balthazar, uit Vlaanderen, dat nadrukkelijk internationaal potentie heeft. Je blijft er als toeschouwer maar fotootjes van maken.

Maar het belangrijkste natuurlijk is de muziek, en die is in AFAS Live minstens zo in orde. Wat klinkt het geluid goed vanavond! Die uit duizenden herkenbare rubberen baslijn in een nummer als The Boatman, vroeg in de set, steekt precies als op plaat overal boven uit. Ga bij een speaker staan en je voelt ‘m door je broekspijp wapperen. Zalig.  Ook de stemmen van de twee voormannen Maarten Devoldere en Jinte Deprez klinken in deze zaal geweldig. Ze vullen elkaar aan, deze twee, en weten beiden precies wat er nodig is om ons als publiek te bespelen. Je zou maar twee van zulke zangers als voormannen hebben. Alsof je met Neres en Tadic speelt, zo voelt het. Er is op dit moment simpelweg geen Belgische – of Nederlandse – band die zoveel zelfvertrouwen uitstraalt en die zo goed wordt aangevoerd.

De drie andere bandleden staan in de schaduw van de twee, als verwacht, al zijn ze onmisbaar in het geluid. In dat kraakheldere podiumgeluid is het smullen van de ijzersterke composities van de vier albums die de band tot nu toe maakte.  Melancholieke tekstregels buitelen over elkaar heen, melodieën en refreinen laten zich begroeten als  oude vrienden. Soms klinkt de band uitdagend en sexy, soms precies als door de band zelf aangekondigd ronduit dansbaar.

Een teken van zelfvertrouwen: de band heeft geen haast om het publiek te veroveren. Een rustig nummer blijft ook écht rustig, zeg maar gerust intens broeierig, en aan de andere kant van het muzikale spectrum durft de groep ook gewoon stevig uit te halen. Zo’n nummer als Fever van de nieuwste plaat wordt er opeens behoorlijk gevaarlijk van. Terwijl Then What juist weer heel melancholisch klinkt. Zelden een nummer zo horen slepen als deze single. Het zou uren mogen duren. Amsterdam wordt op dat soort momenten helemaal in de zak gestoken.  Dit optreden bevestigt wat de Belgen al wisten: op dit moment is Balthazar de beste band van België én bovendien in bloedvorm ook. Op plaat is het nieuwste album niet per se het beste, maar live vallen alle puzzelstukjes in elkaar.  Dat deze zaal volgende keer wel ramvol staat lijkt iets waar je gerust geld op in kan zetten. 

Fotografie: Luuk Denekamp

Gezien: 7 maart 2019, AFAS Live, Amsterdam

Deel dit artikel

Meest gelezen artikelen

The Libertines
Club OOR
The Libertines

The Libertines

Lees alle inter­views, achter­grond­verhalen, recensies, columns en agenda­tips van OOR nu ook op OOR.NL. Exclusief voor abonnees. ABONNEE EN WIL ...
John Mayer biedt een warme deken in Ziggo Dome
concert

John Mayer biedt een warme deken in Ziggo Dome

Nieuw werk van popster John Mayer komt mondjesmaat. Sinds zijn laatste bezoek, twee jaar geleden, zijn er drie nieuwe singles ...
OOR viert zijn 1000e editie! Een historie in honderdtallen
nieuws

OOR viert zijn 1000e editie! Een historie in honderdtallen

Duizend bommen en granaten, het is zover! Zo luidde ongeveer de vreugdekreet afgelopen zomer, toen een vage notie (‘Zouden we ...

Recensie: Balthazar bewijst in de AFAS Live: dit is de beste band van België (concert) | OOR