concert

Charli XCX blijft Paradiso in haar eentje de baas

“This is going to be the best night of your life”, roept Charli XCX vanuit de backstage. In haar eentje bestormt de Britse zangeres vervolgens het podium van Paradiso, ze laat geen ruimte over voor een band of achtergrondzangeressen. En dat terwijl haar albums juist rijk zijn aan gasten, zoals die vijftien samenwerkingen op Charli, het album dat ze dit jaar uitbracht. Deze avond draait dus om haar, maar vooral om jong zijn, schijt hebben en overleven. Identiteit. De powerfrau is zich bewust van wat ze betekent in de popwereld en voor wie precies: “I want to thank the LGBTQ-community. I wouldn’t be here without you.” Ze danst voor een witte kubus, omringd door een paars rookgordijn, met een zonnebril die het hele optreden opblijft. Zo heeft Paradiso ook wel iets weg van een ondergrondse ravekelder in Berlijn.

De show opent met Next Level Charli en Click, van haar donkere artpopalbum Charli, dat sowieso de eerste helft van de set kleurt. Haar outfit is zwart en sober en wanneer haar excentrieke jas uitgaat, lijkt ze evengoed gekleed voor een spinningles. Haar onvermoeibaarheid is bijzonder, zeker omdat ze aangeeft ziek te zijn. Als je geen fan bent, kun je haar energie soms moeilijk bijhouden. De eerste acht nummers kennen geen ademruimte, maar op het juiste moment kiest ze voor een intermezzo, waarin ze wat meer rust neemt voor het nummer February 2017. De zangeres vertelt dat ze met Charli, haar eerste volwaardige album in vier jaar, eindelijk muziek maakt die écht bij haar past. Een cliché, maar in dit geval geloofwaardig: op Sucker uit 2015 stonden de hits die het grote publiek vonden (Boom Clap en Break The Rules), de afgelopen jaren heeft ze haar eurodance uitgebreid naar experimentele gothpop. En dat terwijl ze gewoon pop blijft maken zonder veel pretentie. 

Waar de performance naar verloop van tijd wat eentonig lijkt te worden, biedt het publiek genoeg diversiteit. Een meisje met bloedneus verlaat lachend de zaal; een jongen met paardenstaart laat tranen rollen over zijn wimpers die net zo glitteren als zijn naveltruitje; een jongen in een roze, satijnen hemdje over een witte coltrui danst zich in het zweet. Bloed, zweet en huilen. Allemaal mensen die voelen dat ze zichzelf kunnen zijn bij een Charli XCX-concert. In de tweede helft gebruikt de popster wat meer trucjes om haar toeschouwers bij de show te betrekken – tijdens Blame It On Your Love moet de zaal zakken en weer omhoog komen bij de drop en tijdens Shake It, dat vier samenwerkingen kent op de plaat, haalt ze zes prominente figuren uit de Amsterdamse LBGTQ-community het podium op.

Als fan blijf je er gegarandeerd geboeid naar kijken, anderhalf uur lang. Toch zijn er momenten waarop de show wat meer dynamiek kan gebruiken. Bovendien zingt ze heel de avond met autotune. Niet storend, maar het maakt de grote uithalen minder indrukwekkend. Zeker bij powerballads als White Mercedes en Thoughts hadden we haar graag écht horen zingen. Desalniettemin: een stoere en geloofwaardige show. Best night of your life? Twijfelachtig. Maar Charli XCX weet in ieder geval hoe ze een avond onvergetelijk moet maken.

Gezien: 25 november 2019, Paradiso Amsterdam

Fotografie: Dimitri Hakke

Deel dit artikel

Meest gelezen artikelen

OOR 11-tal: dit zijn de beste albums van het moment
11-tal

OOR 11-tal: dit zijn de beste albums van het moment

Elke maand selecteren we de beste en belangrijkste albums van het moment. Een elftal niet te missen platen, hand-picked door de ...
Concertfilm Eefje de Visser is beslist geen half werk
Film

Concertfilm Eefje de Visser is beslist geen half werk

Bitterzoet: de concertfilm is in essentie wat de titel aangeeft dat het is: een concertfilm. In pakweg anderhalf uur spelen ...
9 tracks: Sufjan Stevens, David Gilmour, Courtney Marie Andrews
track reviews

9 tracks: Sufjan Stevens, David Gilmour, Courtney Marie Andrews

Weekend! Onze Randy Timmers (Koen is met zomerreces) bundelt de belangrijkste tracks van deze week en bespreekt ze. Ben je ...

Recensie: Charli XCX blijft Paradiso in haar eentje de baas (concert) | OOR