concert

De Crowes versus het gekraai in Paradiso Noord

The Black Crowes zijn terug op het oude nest. Chris en Rich Robinson hebben oud zeer bijgelegd en vieren het dertigjarig jubileum van hun million selling debuutplaat Shake Your Money Maker met een heuse reünietour. Dit najaar staan de broers in AFAS Live en – net aangekondigd – 013, zaterdagavond kreeg Amsterdam een klein voorproefje onder de noemer Brothers Of A Feather. OOR was erbij.

‘Het zou helpen als jullie je kop even kunnen houden’, sneert Chris Robinson na een klein uurtje richting de achterste helft van Paradiso Noord. De Dutch disease – zelfs The Black Crowes ontkomen er niet aan. Aan Chris en Rich zelf ligt het niet: de noordelijke dependance van hun spirituele thuishaven op het Europese vasteland is volgestroomd met geluksvogels die niet kunnen wachten tot oktober, als Shake Your Money Maker in de grote zalen de hoofdmoot is. En de ooit zo gebrouilleerde broers hebben er zin in.

Verwacht geen uitgesponnen jams en wild roulerende setlists, zei Chris onlangs nog over de Crowes nieuwe stijl: ze spelen straks Shake… in z’n geheel, de grote hits en een paar crowd pleasers, zonder personele bagage uit het verleden, en verder mogen we blij zijn dat ze überhaupt weer een rondje doen in pais en vree. Vanavond in Amsterdam zien we alleen de gebroeders, sober en akoestisch, en ondanks de vooruitzichten haalt de vijf kwartier durende set toch de sfeer van weleer naar boven. Een oude kraai verliest zijn veren niet.

Want graven doen de Robinsons ook in deze uitgeklede setting naar hartenlust. Jealous Again en Twice As Hard trappen zoals verwacht af, maar het duurt een klein uur tot de lijn met She Talks To Angels weer op dat succesdebuut ligt. In de tussentijd horen we prijsnummers van opvolger The Southern Harmony And Musical Companion (Hotel Illness en Thorn In My Pride, met zowaar een uitje op de mondharmonica), drie stuks van Amorica (Wiser Time, Cursed Diamond en Non Fiction, de laatste twee ontbraken eerder deze week in Londen) en worden ook de latere platen met ’t puntje van de vleugel aangestipt. Helaas lijkt een deel van de aanwezigen de aandacht wat te verliezen bij 21e eeuwse deep cuts als Whoa Mule en Soul Singing. Dus wordt er doorheen gepraat. En daar wordt zelfs de immer zo kosmisch ontspannen opperkraai een beetje pissig om.

Je kan er een universitaire studie op loslaten wat mensen beweegt om zelfs tijdens zo’n uniek en zeldzaam buitenkansje toch de actualiteit eens te gaan doornemen. Of misschien speelt het open karakter van het Paradiso Noord-complex een rol en is het stempelsysteem niet helemaal waterdicht. ‘Ken jij ze?’, onderbreekt de ene pratende knot bij de uitgang na She Talks To Angels de ander. Hij kijkt even voorbij z’n witbier. ‘Nee’ is het antwoord en het gesprek gaat weer richting Corona-virus. ‘Can I have some Remedy’, klinkt het ondertussen vanaf het podium, in de bekende call and response van nota bene de grootste hit van de avond. ‘All I want is a remedy…’ Net als sommige hardnekkige bacteriën is het gelul kennelijk met geen tegengif te stoppen.

Zou het toeval zijn dat de broers de traditional Boomer’s Story, meest bekend in de versie van Ry Cooder, kiezen als sluitstuk op de avond? Een modewoord als codewoord, al heeft de goede verstaander vanavond genoeg gehoord. Chris en Rich Robinson bewijzen in dertien liedjes dat hun repertoire ook in kaalgeplukte vorm niet te versmaden is, waarbij vooral opvalt hoeveel essentie van de songs door Rich in z’n eentje gedragen wordt, stoïcijns en statuesk. Chris fladdert eromheen, kraaiend als vanouds, klaar voor z’n tweede jeugd in het jasje van weleer, dat de nog altijd broodmagere zanger nog prima past. De lust van de Crowes om zich onder te dompelen in hun eigen imposante oeuvre blijkt niet gestild en geeft fans, friends and neighbours toch wat meer vertrouwen in het schijnbaar vastomlijnde circus dat komen gaat. En het gelul? Daar praten we maar niet meer over.

Gezien: 15 februari, Paradiso Noord, Amsterdam

Fotografie: Niels Vinck

Deel dit artikel

Meest gelezen artikelen

A Hero's Death
album
Fontaines D.C.

A Hero’s Death

‘Een introverte, introspectieve plaat’ moest het worden, die ‘moeilijke tweede’, zo vertellen de mannen van de Ierse postpunktrots Fontaines D.C ...
Made Of Rain
album
The Psychedelic Furs

Made Of Rain

Je hebt vintage postpunkbands die zelfs op pensioengerechtigde leeftijd nog beluisterbaar nieuw werk uitbrengen (al houdt het na Wire en ...
Fontaines D.C.: 'De insteek was dit keer postpunk-Beach Boys'
interview

Fontaines D.C.: ‘De insteek was dit keer postpunk-Beach Boys’

Dit interview met Grian Chatten en Conor Deegan III, respectievelijk zanger en bassist van het Ierse Fontaines D.C., vond plaats ...

Recensie: De Crowes versus het gekraai in Paradiso Noord (concert) | OOR