concert

New Fall Festival 2017: opnieuw uniek in zijn soort

Ieder jaar opnieuw, al zeven jaar lang, waait er een warme wind door het Duitse herfstseizoen met het New Fall Festival: vier dagen lang spelen grote namen uit de hedendaagse popmuziek op verschillende locaties in Düsseldorf een volledig, full-length concert. De mooiste concertgebouwen en theaterzalen waren ook afgelopen weekend weer een podium voor namen als Michael Kiwanuka, Thurston Moore, Glen Hansard en Destroyer. Waar festivaldirecteur Hamed Shahi-Moghanni vorig jaar nog een groter publiek aantrok door naast Düsseldorf ook Stuttgart als deelnemende stad aan te stellen, wordt dit jaar gepoogd ook de buren over de grens te trekken door bijvoorbeeld onze trots Kensington te boeken. Ondanks die grote namen, blijft New Fall aanvoelen als een intiem feestje. Allejezus, wat was het mooi.

‘New Fall Festival ontstond door mijn persoonlijke behoefte om mijn kinderen eens mee te kunnen nemen naar artiesten die ik gaaf vind. Maar dat kan niet, want de ‘normale’ concertzalen zijn niet geschikt voor kinderen. Waarom brengen we die grote namen uit de popmuziek dan niet naar plekken waar dat wel kan?’, aldus Shahi-Moghanni. De achttien culturele instituties die Düsseldorf herbergt bieden mogelijkheden genoeg om dit plan tot uitvoering te brengen. Met de Tonhalle als paradepaardje zijn de concerten van New Fall een lust voor het oor én het oog. Ook de programmering liegt er niet om. Met Sophia, Megaloh en Lasse Mathiessen als Duitse voorhoede en internationale parels als Tom Odell, Alice Merton, Julien Baker, Little Dragon en tUnE-yArDs biedt New Fall 2017 opnieuw een unieke festivalervaring.

New Fall Festival gaat van start met Megaloh. De Duitse rapper bracht vorig jaar Regenmacher uit, een album waarop hij de werkzame krachten van de afrobeat verkent door koperblazers te gebruiken. Hij bracht zelfs een afrobeat-versie van het album uit met Fela Kuti-drummer Tony Allen. Dat hij vanavond in het Capitol-theater staat met Rhein Brass is daarom prima mogelijk. Moet je wel je set in tweeën splitsen, want de felle beats van DJ Ghanaian Stallion zijn niet altijd te combineren met het koper-ensemble. ‘Nu is het tijd voor der échte hiphop’, zegt Megaloh, net voordat hij Wer Hat Die Hitze inzet. Deze en gelijkwaardige tracks als Anorak en Oyoyo zijn vuriger dan bijvoorbeeld Geradeaus. Dat komt omdat Megaloh bij die laatste minder aan het woord is, want waar het op neer komt is dat Megaloh het publiek met een vingerknip kan ontsteken. Met één handbeweging krijgt hij het publiek van zijn stoel (want ja, we begonnen zittend) en laat ze springen. Niemand gaat daarna nog zitten. Zegt genoeg, toch?

Glen Hansard zet een bijna legendarische show neer op de zaterdagavond van New Fall 2017. En natuurlijk, de Tonhalle is een ontzagwekkend mooie zaal (in de koepel van het oude astronomische observatorium) en het geluid klinkt perfect, maar dat is pas het halve werk. Hansard is alleen, gewapend met zijn akoestische gitaar en zijn stem, die op zijn platen helder en warm klinkt. Live krikt hij de intensiteit op en zijn stem wordt met vlagen hoog, gruizig en hard. De tranen springen het publiek in de ogen bij Time Will Be The Healer, niet alleen vanwege zijn fenomenale vertelling, want dat doet hij ook, maar ook weer vanwege die intensiteit, die zo hard binnenkomt dat het publiek in een extatisch geschreeuw uitbarst na de laatste noot. Het lijkt ook zo natuurlijk te komen bij Hansard. Het is een alleraardigste man, die tussen de nummers door wat grapjes maakt of vertelt over hoe het volgende nummer is ontstaan. Hartverwarmend allemaal. De ode aan op de die dag gestorven AC/DC-gitarist Malcolm Young, samen uitgevoerd met The Frames-gitarist Rob Bochnik en gitaarroadie Simon, is daarbij een perfect sluitstuk.

De zaterdagavond wordt afgesloten door Thurston Moore (22:00, Bachsaal). Tijdens zijn laatste show in Paradiso speelde hij zo hard dat zelfs de mensen in de foyer nog geen fatsoenlijk gesprek met elkaar konden voeren. Vanavond, in een zijzaaltje van de Johanneskirche, gaat het er net zo heftig aan toe. Er staan krap 250 man, maar de decibellenmeter geeft een score aan van 110. Moore en consorten bouwen een heuse stuwdam. De consorte in kwesten zijn mede ex-Sonic Youth-lid Steve Shelley, My Bloody Valentine-bassiste Deb Googe en gitarist James Sedwards. Nummers duren niet korter dan tien minuten en daarmee borduurt Moore voort op wat hij op zijn laatste plaat, Rock N Roll Consciousness, laat horen: uitgerekte composities met veel ruimte voor jams. Niks geen Benediction of ander pathetisch gekweel van Demolished Thoughts, maar Cease Fire, Cusp en Turn On. Ouderwets raggen. Daarmee wordt de New Fall-zaterdag in stijl afgesloten. De piep in onze oren is op het moment van schrijven nog steeds niet weg.

Het New Fall Festival is uniek in z’n soort. Doordat alle artiesten volledige concerten spelen – soms zelfs met voorprogramma – moet je niet verwachten dat je tientallen acts per dag kunt zien en moet je van te voren goed je avond plannen, maar wie daar de tijd voor neemt, krijgt er een onvergetelijk weekend vol muzikale pracht op bijzondere locaties voor terug. Daar hebben we Kensington niet eens voor nodig.

Fotografie: FotoSchiko (Megalow), Damian Rosellen (Glen Hansard) & Sven Linnert (Thurston Moore)

Gezien: 17 & 18 november, New Fall Festival, Düsseldorf

Deel dit artikel

Meest gelezen artikelen

Look Now
album
Elvis Costello & The Imposters

Look Now

Dat was even schrikken, het optreden van Elvis Costello deze zomer in de tuin van Paleis Soestdijk. Aan inzet en ...
Car Seat Headrest
Club OOR
Car Seat Headrest

Car Seat Headrest

Club OOR presenteert Car Seat Headrest op 14 november in TivoliVredenburg (Utrecht). Ben je OOR-abonnee en wil je hier gratis ...
Christine And The Queens op weg naar een poprevolutie
concert
Christine And The Queens

Christine And The Queens op weg naar een poprevolutie

Net als Anohni, Arca of Perfume Genius (om wat recente voorbeelden te noemen) ziet de Franse popster Christine gender als ...

Recensie: New Fall Festival 2017: opnieuw uniek in zijn soort (concert) | OOR