achtergrond

Fiona Apple: hoe de vrouw het meisje bevrijdde

Het eerste wat Fiona Apple doet nadat ze op haar twaalfde is verkracht door een Jimi Hendrix-achtig type is voor hem bidden, want zo hebben ze haar dat op school geleerd: je moet bidden voor iemand die je iets slechts heeft aangedaan. Dertig jaar later horen we haar in Under The Table ‘I won’t shut up’ zingen. Al betreft het in dat liedje alleen maar haar stellige voornemen om niet meegaand en voor de lieve vrede de modelgast uit te hangen tijdens een pompeus etentje – wat een prachtige metafoor. Het nummer staat op het met superlatieven overladen Fetch The Bolt Cutters. Wat je noemt een meesterwerk, waarop ze haar verontwaardiging, razernij, frustraties, neurosen, eigenzinnigheid, complexiteit en onvoorstelbare talent de vrije teugels geeft. Waarop ze zichzelf toestaat helemaal ongefilterd en onaangepast zichzelf te zijn. Niet ‘bevrijd’, maar wel een heel stuk onderweg naar bevrijding. Ondertussen omarmen de op identiteitspolitiek stationair draaiende Amerikaanse media en cultuurkritiek Fiona gretig als boegbeeld van muzikaal feminisme na #MeToo.

Deel dit artikel

Meest gelezen artikelen

Word nu lid van OOR en kies je eigen cd-pakket
abo-actie

Word nu lid van OOR en kies je eigen cd-pakket

OOR deelt uit! Neem een halfjaar- of jaarabonnement op OOR en kies je eigen cd-pakket. We hebben de keuze uit ...
Een halve eeuw zonder Jimi Hendrix: zijn 20 beste nummers
special
jimi hendrix

Een halve eeuw zonder Jimi Hendrix: zijn 20 beste nummers

Jimi Hendrix schuift in 1969 aan bij de Dick Cavett Show in een blauwe kimono. Het kledingstuk lijkt op een ...
'ESNS gaat door! Maar je vraagt je toch af: hoe dan?'
muziek in coronatijd

‘ESNS gaat door! Maar je vraagt je toch af: hoe dan?’

Ook voor de popmuziek zijn het ongekende tijden. In dit blog signaleert en bespreekt OOR-columnist Hooijer de ontwikkelingen in de ...

Fiona Apple: hoe de vrouw het meisje bevrijdde (achtergrond) | OOR