achtergrond

Fiona Apple: hoe de vrouw het meisje bevrijdde

Het eerste wat Fiona Apple doet nadat ze op haar twaalfde is verkracht door een Jimi Hendrix-achtig type is voor hem bidden, want zo hebben ze haar dat op school geleerd: je moet bidden voor iemand die je iets slechts heeft aangedaan. Dertig jaar later horen we haar in Under The Table ‘I won’t shut up’ zingen. Al betreft het in dat liedje alleen maar haar stellige voornemen om niet meegaand en voor de lieve vrede de modelgast uit te hangen tijdens een pompeus etentje – wat een prachtige metafoor. Het nummer staat op het met superlatieven overladen Fetch The Bolt Cutters. Wat je noemt een meesterwerk, waarop ze haar verontwaardiging, razernij, frustraties, neurosen, eigenzinnigheid, complexiteit en onvoorstelbare talent de vrije teugels geeft. Waarop ze zichzelf toestaat helemaal ongefilterd en onaangepast zichzelf te zijn. Niet ‘bevrijd’, maar wel een heel stuk onderweg naar bevrijding. Ondertussen omarmen de op identiteitspolitiek stationair draaiende Amerikaanse media en cultuurkritiek Fiona gretig als boegbeeld van muzikaal feminisme na #MeToo.

Deel dit artikel

Meest gelezen artikelen

OOR 11-tal: dit zijn de beste albums van het moment
11-tal

OOR 11-tal: dit zijn de beste albums van het moment

Elke maand selecteren we de beste en belangrijkste albums van het moment. Een elftal niet te missen platen, hand-picked door de ...
De erfenis van Thin Lizzy: 'Die solo's, groots!'
achtergrond
thin lizzy

De erfenis van Thin Lizzy: ‘Die solo’s, groots!’

Silverbacks-zanger Daniel O’Kelly over de erfenis van de tragische rockheld Phil Lynott, die wordt geëerd met een boxset en een ...
Bruce Springsteen - Letter To You (track by track)
recensie
bruce springsteen

Bruce Springsteen – Letter To You (track by track)

OOR’s Springsteen-watcher bespreekt het nieuwe album 'Letter To You'. Track by track. 'Dit is de ongelikte beer in het werk ...

Fiona Apple: hoe de vrouw het meisje bevrijdde (achtergrond) | OOR