achtergrond

De Oscars: kanshebbers Best Original Song

Aanstaande zondag 24 februari vindt de 91ste Oscaruitreiking plaats. Zoals ieder jaar is muziek een wezenlijk onderdeel van de uitreiking, en is de concurrentie in de categorie ‘Best Original Song’, met genomineerden als Kendrick Lamar en Lady Gaga, moordend. Wij luisterden alle vijf de nominaties en kijken wie er volgens ons de meeste kans maakt.

Kendrick Lamar feat. SZA – All The Stars (uit Black Panther)

Het verhaal: Natuurlijk was Kendrick Lamar de enige artiest die de leadsingle van de Marvel-film ‘Black Panther’ zou kunnen schrijven. Een van de relevantste rappers van het moment op die de soundtrack van de eerste superheldenfilm met een volledig zwarte cast produceert, dat klinkt als een match made in heaven.  Het nummer All The Stars, dat Kung Fu Kenny samen met SZA maakte, is een van de zes nominaties van de film.

De song: Op zich is het lang geen slecht nummer, de hook van SZA blijft goed hangen en Lamar heeft natuurlijk allang bewezen dat je hem om een boodschap kunt sturen. We kunnen uren vertellen over dat de flows van Kendrick hout snijden, over dat de urgentie van dit nummer in deze tijd ontegenzeggelijk, maar het nummer is niet boeiend genoeg. Als Kendricks volledige canon erbij wordt gepakt zijn er zo tig nummers te noemen die meer teweeg brachten. Uiteraard gaat het bij de Oscars niet direct over muziek, maar toch.

Gaat het winnen?: Dikke kans van wel. Waarom? De eerder genoemde urgentie, het feit dat de film in andere categorieën hoogstwaarschijnlijk achter het net vist en omdat grote namen het altijd goed doen in deze categorie.

Lady Gaga en Bradley Cooper – Shallow (uit A Star Is Born)

Het verhaal: Lady Gaga liet aan iedereen zien dat ze ook kan acteren en Bradley Cooper liet zien dat hij ook muziek kan maken. De derde remake van de film uit 1937 is een doorslaand succes en het was ook te verwachten dat Shallow genomineerd zou worden in deze categorie. Dat de film een onvervalste zoetsappige tearjerker is, maakt voor de jury niet uit. Dat blijkt wel uit de zeven nominaties.

De song: Lady Gaga schreef Shallow samen met sterrenproducer Mark Ronson, Dirty Pretty Things-gitarist Anthony Rossomando en Miike Snow-vocalist Andrew Wyatt, een aardige sterrencast op het eerste gezicht. Het duet van Gaga en Cooper is dan ook de ultieme gladde popsong waarvan bij het schrijven ervan al van een hit uit werd gegaan. De vocale capaciteiten van Lady Gaga redden het nummer van de hel der gezapigheid, maar ook dit nummer overtuigd niet helemaal.

Gaat het winnen?: Als Lamar en consorten niet winnen, dan wel. Om dezelfde redenen. Grote producties, grote namen, hoge verwachtingen.

Emily Blunt – The Place Where The Lost Things Go (uit Mary Poppins Returns)

Het verhaal: Disney maakt remakes van al hun klassieke films, dat was al bekend. Na onder andere The Jungle Book, Beauty And The Beast en Christopher Robin kwam er ook een remake van ieders favoriete film over een oppas; Mary Poppins Returns. De kinderen uit het originele verhaal zijn volwassen geworden en krijgen opnieuw bezoek van de strenge doch rechtvaardige kinderjuf.

De song: The Place Where The Lost Things Go doet griezelig veel denken aan My Favorite Things van Julie Andrews (wie speelde Mary Poppins ook alweer in het origineel?). Een typisch musical-slaapliedje waarin kinderen worden aangespoord zich niet te veel zorgen te maken en dat in je dromen alles goedkomt. Niet bijster origineel en eerlijk gezegd ook niet bijster boeiend. Wel een nummer dat te verwachten is in een dergelijke film.

Gaat het winnen?: Nee, waarschijnlijk niet. Al was het maar omdat de concurrentie moordend is. Maar ook omdat het nummer allerminst weet te boeien.

Jennifer Hudson – I’ll Fight (uit RBG)

Het verhaal: De enige song die niet uit een speelfilm komt. RBG is een documentaire over de Amerikaanse rechter Ruth Bader Ginsburg. Een vrouw die veel te maken heeft gehad met discriminatie om haar geslacht en zich uitgesproken heeft ingezet voor issues zoals abortus. Een ontzettend relevante documentaire in het huidige tijdsbeeld.

De song: I’ll Fight is het uitgelezen lied dat je verwacht bij een dergelijke documentaire, een r&b-powerballad met een krachtige boodschap. Hudson is een bijzonder goede vocaliste die de, obligatoire, uithalen er gemakkelijk uitperst. Een ontzettend Amerikaans nummer, waar ongetwijfeld enkel in superlatieven over gesproken wordt in de VS, in Nederland zijn we iets nuchterder over dit soort muziek. Lang niet slecht, maar of het nou echt het beste nummer is.

Gaat het winnen?: Misschien wel. Deze song zou best eens de dark horse kunnen zijn in deze competitie. Zeker wegens de maatschappelijke relevantie van de film en de kritieken op de Oscars van de laatste jaren. Mocht I’ll Fight daadwerkelijk met het beeldje naar huis gaan zullen er wel wat opgetrokken wenkbrauwen zijn.

Willie Watson en Tim Blake Nelson  When A Cowboy Trades His Spurs For Wings – (uit The Ballad Of Buster Scruggs)

Het verhaal: Joel en Ethan Coen regisseerden een absurde Netflixfilm over het wilde westen. Zes verschillende verhalen die niks met elkaar te maken hebben en allemaal op hun eigen manier het absurdisme brengen dat de gebroeders Coen typeert. Onder andere Liam Neeson, James Franco en Brendan Gleeson spelen grote rollen, daarnaast is in het vierde verhaal een leuke rol weggelegd voor Tom Waits.

De song: Een klassieke countrysong over het sterven van een cowboy. In duet gezongen door Tim Blake Nelson en Willie Watson (van de Old Crow Medicine Show) die elkaar in de film naar het leven staan. Het lied past perfect in de vervreemdende situaties uit de film en sluit het eerste verhaal mooi af.

Gaat het winnen?: Hoogstwaarschijnlijk niet. Dat zou ook niet moeten, hoe vermakelijk de film ook is. Het is echt een leuke countrysong maar kan niet tippen aan bijvoorbeeld A Man Of Constant Sorrow uit O Brother Where Art Thou?, dat niet eens genomineerd was.

Deel dit artikel

Meest gelezen artikelen

Pearl Jam brengt nieuwe single 'Dance of the Clairvoyants' uit
nieuws

Pearl Jam brengt nieuwe single ‘Dance of the Clairvoyants’ uit

Pearl Jam kondigde op 27 maart zijn nieuwe album Gigaton aan. Nu geeft de band ook een eerste voorproefje van ...
Eefje de Visser: 'Het dancepubliek is zó positief, ik hou van dat optimisme'
interview

Eefje de Visser: ‘Het dancepubliek is zó positief, ik hou van dat optimisme’

Ze zeggen dat empatische mensen sterker geneigd zijn dialecten en accenten over te nemen. Als dat waar is, dan zit ...
The Strokes derde headliner op Best Kept Secret
nieuws

The Strokes derde headliner op Best Kept Secret

The Strokes zullen de zaterdag van Best Kept Secret headlinen. Dat kondigde de nieuwe festivaldirecteur Maurits Westerik woensdagavond live aan op ...

De Oscars: kanshebbers Best Original Song (achtergrond) | OOR