Wen D’r Maar Aan. Erg toepasselijk, de titel van de nieuwe plaat van Anouk. We zullen inderdaad nog wel eventjes moeten wennen aan wat ze hier ineens doet.
Wen D’r Maar Aan is namelijk niet alleen maar de eerste volledig Nederlandstalige worp van de voormalige rockchick. Het is óók de eerste Anouk-plaat die echt honderd procent draait om haar kwaliteiten als songschrijver en zangeres. De productie van deze popsongs is namelijk meer ingetogen dan we ooit eerder bij haar hoorden. Uitbundige rock- en soulinvloeden maakten plaats voor zachte strijkers, stille snaren en andere ingehouden klanken. Je aandacht blijft zodoende constant bij hoe en wat Anouk zingt. Dat ze een prachtige stem heeft, wisten we natuurlijk allang. Dat ze zó gevoelig en persoonlijk kon klinken, wisten we echter niet. Blijkbaar diende dat Engels stiekem als een extra beschermlaagje voor Anouk. In ook technisch mooi gezongen liedjes als Jij, Het Is Klaar en Ik Mis Je hoor je de levenservaring en emotie duidelijk in haar stem. Het klinkt allemaal veel echter en eerlijker dan pakweg Michel. En dat de tekstuele inhoud van deze songs – direct en stoer, maar tegelijkertijd erg afhankelijk en breekbaar – volledig overeen komt met hoe we Anouk als mens kennen, maakt deze plaat nóg persoonlijker.